Plasma P-tau – ett träffsäkert diagnostiskt blodprov för Alzheimer

en man som ler. foto
Sebastian Palmqvist. Foto: Kennet Ruona.

Sebastian Palmqvist, överläkare, docent, Minneskliniken, Skånes universitetssjukhus och Enheten för klinisk Minnesforskning, Lunds universitet föreläser på Demensdagarna.

Ryggvätskeanalys av beta-amyloid och fosofo-tau (P-tau) har avsevärt förättrad diagnostiken av Alzheimers sjukdom vid minneskliniker. Tyvärr har den kliniska användningen begränsats av både tillgången till bra analysmetoder och att lumbalpunktion av många anses som en tämligen invasivt ingrepp. Det är dessutom en diagnostisk metod som inte är lämplig att implementera i primärvården.

Revolutionära resultat genom blodprov

Det senaste året har det dock kommit revolutionära resultat avseende möjligheten att istället analysera P-tau i blod. Resultaten visar att blodprovet med omkring 90% träffsäkerhet kan diagnosticera Alzheimer och att det visar liknande träffsäkerhet som ryggvätskeanalyser och avancerad tau-PET undersökning. I föreläsningen presenteras de senaste fynden samt planer på hur detta kan implementeras i kliniska demensutredningar de kommande åren.

Se hela seminarieprogrammet här